Kapittel 5: Kolonialisering og kulturmøter
Kapitlet dekker disse kompetansemålene i læreplanen:
- forklare drivkrefter bak den europeiske oversjøiske ekspansjonen og diskutere kulturmøter, sett fra ulike perspektiver
- gjøre rede for årsaker til at folkegrupper emigrerer, og drøfte konsekvenser av deres møte med andre kulturer
Begrep
- afrikaans, blanding av nederlandsk og afrikanske språk.
- aztekerne, indianerfolk som erobret høylandet i det sentrale Mexico på 1400-tallet og skapte et stort rike.
- boerne, nederlandske bønder som slo seg ned i det sørlige Afrika.
- buddhismen, religion som legger vekt på måtehold og respekt for alt liv. Målet var nirvana en tilstand av høyeste bevissthetsnivå og lykke.
- conquistadorene, spanske erobrere i Sør-Amerika. Erobret indianerrikene i Mexico og Peru på 1500-tallet.
- evnukker, kastrerte menn som passet på keiserens haremskvinner og kunne ha høyt betrodde stillinger.
- handelskompanier, store selskaper som fikk monopol med handelen med andre verdensdeler.
- hegemoni, stat, gruppe av stater eller verdensdel som dominerer over andre stater eller andre verdensdeler.
- hinduismen, indisk religion som legger vekt på gode gjerninger som skal sikre et godt neste liv gjennom sjelevandring.
- inkaene, indianerfolk som grunnla et velorganisert rike i Peru med sentrum i Cuzco på 1400-tallet.
- kastesystemet, inndeling av samfunnet etter oppgaver og yrker. Hinduismen i India var grunnlaget for kastesystemet. Kastesystemet bygde på forestillinger om renhet og urenhet.
- konfutsianismen, kinesisk filosofi som bygger på filosofen Konfutses lære fra 500-tallet f.Kr. Samfunnet skulle være i harmoni og balanse, og alle mennesker skulle kjenne sin plass og lyde overordnede autoriteter. Unge var underordnet eldre, og kvinner var underordnet menn. Utdanning og kunnskap skulle frigjøre menneskenes godhet.
- korstogstanken, kirkens befaling om at de kristne skulle bekjempe de vantro og omvende dem til kristendommen.
- La reconquista, de kristnes gjenerobring av Pyrenehalvøya fra muslimene.
- mandariner, kinesiske embetsmenn som hadde gjennomgått en grundig utdanning basert på konfutsianismen.
- mandsjuene, nomadefolk fra Mandsjuria som tok makten i Kina fra 1644.
- mayane, indianerfolk som holdt til i det som i dag er Guatemala, Honduras og deler av Mexico. Sivilisasjonen var på sitt største mellom 300 og år 900 (e.Kr).
- merkantilismen, politikk som gikk ut på at en stat skulle eksportere mest mulig og importere minst mulig. Målet var å skaffe seg edelt metall gjennom et overskudd i handelen med andre land.
- Ming-dynastiet, keiserdynasti i Kina 1368–1644.
- mogulene, muslimer fra Afghanistan som erobret store deler av India på 1500-tallet. De kontrollerte områdene gjennom et enormt militærapparat og godt utbygd embetsverk.
- puritanere, protestantisk retning med strenge leveregler.
- samuraier, krigerklassen i Japan. Den klassiske utrustningen var to sverd, et kort og et langt.
- shogunen, øverste militære leder av de japanske krigerklanene.
- trekanthandelen, handel mellom Europa, Afrika og Amerika der europeerne byttet til seg slaver fra afrikanske høvdinger mot europeiske varer som skytevåpen, jern og glass. Slavene ble fraktet til sukkerplantasjer i Amerika, og sukkeret derfra ble solgt til Europa.
- ættesamfunn, samfunn der ætten var grunnpilaren og fordelte jord, sørget for beskyttelse, tok seg av gamle og syke og utførte religiøse ritualer.
Oppgavesamlinger
Tekstoppgaver
- Repetisjonsspørsmål til kapittel 5, bokmål
- Repetisjonsspørsmål til kapittel 5, nynorsk
- Enkle arbeidsoppgaver til kapittel 5
- Vasco da Gamas behandling av indiske sjøfolk [Ferdighetsmål A]
- Trekanthandelen [Ferdighetsmål C]
- Slaveriets historie [Ferdighetsmål C]
- Oppdagelsene [Ferdighetsmål C]
- Merkantilismen [Ferdighetsmål A]
- India [Ferdighetsmål C]
- Europeiske framstøt i Kina [Ferdighetsmål A]
- Erobringen av Mexico II [Ferdighetsmål A]
- Erobringen av Mexico I [Ferdighetsmål A]
- Columbus' første møte med indianerne [Ferdighetsmål A]
- Atahualpas løsepenger [Ferdighetsmål A]
Lydsamling
Vedlegg
-
Tidslinje til kapittel 5
174 KB Last ned -
Kart: Noen europeiske oppdagere rundt 1500 side 112
4 MB Last ned -
Kart: Afrika side 114
1 MB Last ned -
Kart: India - Kina side 119
2 MB Last ned -
Kart: Azteker- og mayakultur side 125
650 KB Last ned -
Kart: Koloniområder midt på 1700-tallet side 129
1 MB Last ned - Omrisskart